Droom of nachtmerrie?

Voor jezelf beginnen. Het is een droom van velen, maar soms verandert die in een nachtmerrie: het verwerven van klanten lukt niet; de concurrentie blijkt moordend te zijn en je hebt geen idee hoe je jezelf moet onderscheiden. De droom die ooit zo mooi was is veranderd in een bron van stress. Om dit te voorkomen en van deze mooie droom realiteit te maken kan loopbaanbegeleiding essentieel zijn.

Wat zijn de valkuilen voor starters?

Het starten van je eigen bedrijf is niet makkelijk. Er zijn een aantal valkuilen waar je als starter tegen aan kan lopen:

  • Niet duidelijk maken wat je nu precies aanbiedt aan klanten;
  • Geen doelgroep selecteren;
  • Niet weten hoe je precies klanten aan trekt;
  • Geen reclame voor jezelf durven maken;
  • Geen rendabele diensten aanbieden;
  • Denken dat je bij één klant al binnen bent;
  • Blijven denken als een werknemer.

Een loopbaanbegeidingstraject kan essentieel zijn om deze valkuilen te ontwijken. Een coach kan de starter bijvoorbeeld helpen met het formuleren van een marketingboodschap en met het verwerven van klanten.

De perfecte marketingboodschap

Het formuleren van de perfecte marketingboodschap is lastiger dan je in eerste instantie zou denken. Want wat is het nou precies wat je doet? Vaak voldoet het antwoord: “een bedrijf runnen” niet. Een goede marketingboodschap bestaat uit vier elementen: wie help je met jouw oplossing, wat is het probleem waarvoor jij een oplossing biedt, wat is jouw oplossing en wat levert jouw oplossing op. Op deze manier weten mensen wie je kunt helpen, hoe je dit doet en wat het oplevert.

Het verwerven van klanten

Een ander punt waarmee een loopbaanbegeleider je kan helpen is het kiezen van een strategie om klanten te verwerven. Er zijn veel van dit soort strategieën, dus de keuze kan lastig zijn. Een voorbeeld van een strategie is het formuleren van de doelgroep, en vervolgens kijken hoe mensen in deze doelgroep het beste te bereiken zijn. Wil je je graag richten op jongeren? Probeer je dan actief te verdiepen in social media. Zijn ouderen jouw doelgroep? Wellicht is het ophangen van flyers in verzorgingstehuizen of trefpunten dan een idee.

Een goede start is niet alles; het traject hierna is minstens even belangrijk. Hoe houd je klanten geïnteresseerd en hoe word je net zo groot als je wilde worden? Het advies van een professional kan leiden tot veel positieve ontwikkelingen: iemand die begrijpt waar je mee bezig bent en hoe je het het beste aan kunt pakken.

Problemen met het opstarten van een eigen bedrijf? Plan dan hier een oriëntatiegesprek in met één van onze loopbaancoaches!